Mitä on ikäsyrjintä?
Mitä on ikäsyrjintä?
Ikäsyrjintä on lainvastaista
Ikäsyrjintä on lainvastaista
Ikä on yksi tyypillisistä syrjintäperusteista, joita ilmenee moniperusteisen syrjinnän tapauksissa. Ikäsyrjintää ilmenee eniten työpaikoilla etenemis-, irtisanomis- ja rekrytointitilanteissa.
Yhdenvertaisuuslaki kieltää ikäsyrjinnän. Yhdenvertaisuuslain syrjintäkielto koskee kaikenikäisten syrjintää eli kuka tahansa voisi tulla syrjityksi iän vuoksi.
Iän käyttäminen kriteerinä rekrytoinnissa on kiellettyä. Hakijaa ei saa sivuuttaa prosessista ikänsä perusteella.
Rikosoikeudellisesti maksimirangaistus syrjinnästä on 6 kuukautta vankeutta
Lue lisää ongelmaa taustoittavasta datasta ja analyyseistä →
Ikä on yksi tyypillisistä syrjintäperusteista, joita ilmenee moniperusteisen syrjinnän tapauksissa. Ikäsyrjintää ilmenee eniten työpaikoilla etenemis-, irtisanomis- ja rekrytointitilanteissa.
Yhdenvertaisuuslaki kieltää ikäsyrjinnän. Yhdenvertaisuuslain syrjintäkielto koskee kaikenikäisten syrjintää eli kuka tahansa voisi tulla syrjityksi iän vuoksi.
Iän käyttäminen kriteerinä rekrytoinnissa on kiellettyä. Hakijaa ei saa sivuuttaa prosessista ikänsä perusteella.
Rikosoikeudellisesti maksimirangaistus syrjinnästä on 6 kuukautta vankeutta
Lue lisää ongelmaa taustoittavasta datasta ja analyyseistä →
Ikä on yksi tyypillisistä syrjintäperusteista, joita ilmenee moniperusteisen syrjinnän tapauksissa. Ikäsyrjintää ilmenee eniten työpaikoilla etenemis-, irtisanomis- ja rekrytointitilanteissa.
Yhdenvertaisuuslaki kieltää ikäsyrjinnän. Yhdenvertaisuuslain syrjintäkielto koskee kaikenikäisten syrjintää eli kuka tahansa voisi tulla syrjityksi iän vuoksi.
Iän käyttäminen kriteerinä rekrytoinnissa on kiellettyä. Hakijaa ei saa sivuuttaa prosessista ikänsä perusteella.
Rikosoikeudellisesti maksimirangaistus syrjinnästä on 6 kuukautta vankeutta.
Lue lisää ongelmaa taustoittavasta datasta ja analyyseistä →
Olemme yhteydessä eduskuntaan, lainsäätäjiin, liittoihin jne, motivoidaksemme ikäsyrjintään johtavien rakenteellisten esteiden poistamista.
Vakuutamme organisaatioita päivittämään tietonsa ikätasa-arvon ja diversiteetin hyödyistä.
Autamme huomaamaan tiedostamattomat tai tiedostamattomat asennevinoumat.
Ymmärtämään jo muuttuneen lainsäädännön ikään liittyvät tarjoamat mahdollisuudet ja vaatimukset.
Lue lisää ongelmaa taustoittavasta datasta ja analyyseistä →
Ongelmavyyhti on moninainen. Tässä muutamia syitä:
Ongelmavyyhti on moninainen. Tässä muutamia syitä:
Ongelmavyyhti on moninainen. Tässä muutamia syitä:
Ongelmavyyhti on moninainen. Tässä muutamia syitä:
Lainsäädäntö on sinällään melko toimiva. Muun muassa eläkejärjestelmää on kehitetty vuosien varrella ikätasa-aroiseen suuntaan. Muutamia ongelma-alueita on silti tunnistettu:
Lainsäädäntö on sinällään melko toimiva. Muun muassa eläkejärjestelmää on kehitetty vuosien varrella ikätasa-aroiseen suuntaan. Muutamia ongelma-alueita on silti tunnistettu:
Lainsäädäntö on sinällään melko toimiva. Muun muassa eläkejärjestelmää on kehitetty vuosien varrella ikätasa-aroiseen suuntaan. Muutamia ongelma-alueita on silti tunnistettu:
Suomessa vallitsee laaja väärinymmärrys yli 55-vuotiaiden eläkekustannuksista ja työkyvyttömyyseläkeriskistä.
Ymmärryksessä kokeneiden ja ikädiversiteetin arvosta liiketoiminnalle on puutteita.
Käsitykset 55 plussien olevien motivaatiosta, sitoutuneisuudesta ja tuottavuudesta ovat ristiriidassa tutkimusten kanssa.
Työmarkkinassa 55-vuotiaat niputetaan harmaaksi massaksi, jonka pohjana on huonot kokemukset. Mikään ikäluokka ei ole yhdenmukainen joukko, vaan jokaisessa on loistavat ja vähemmän loistavat yksilöt ja väliin mahtuu moninainen joukko erilaista osaamista ja energiaa.
Osa 55-vuotta täyttäneistä ei ole huolehtinut työmarkkinarelevanssistaan ja osaamisensa ajantasaisuudesta. Palkkapyynnöt voivat olla korkeita. Toisaalta palkkaavat esihenkilöt voivat pelätä kokeneemman vievän heiltä työt.
Lue lisää ongelmaa taustoittavasta datasta ja analyyseistä →
Monen 55-vuotta täyttäneen odotetaan tarjoavan työpanostaan oman yrityksen kautta. Nykyjärjestelmässä yrittäjäksi ryhtyminen pitää sisällään suuria riskejä, joustot puuttuvat.
Iän kysyminen rekrytilanteessa on edelleen luvallista.
Tiettyjen tutkintojen osalta lain kirjain ei toimi. Tietyt tutkinnot jäävät huomiotta jatko-opintoihin ja julkisissa hauissa.
Uran loppuvaiheen työttömyyden aikana tulisi voida tehdä vapaaehtoistyötä ja opiskella uran vaihtoa tai työpaikan saannin varmistamista varten.
Lue lisää 55 Rise and Shine –liikkeestä, tavoitteista ja ajamistaan asioista →
Suomessa vallitsee laaja väärinymmärrys yli 55-vuotiaiden eläkekustannuksista ja työkyvyttömyyseläkeriskistä.
Ymmärryksessä kokeneiden ja ikädiversiteetin arvosta liiketoiminnalle on puutteita.
Käsitykset 55 plussien olevien motivaatiosta, sitoutuneisuudesta ja tuottavuudesta ovat ristiriidassa tutkimusten kanssa.
Työmarkkinassa 55-vuotiaat niputetaan harmaaksi massaksi, jonka pohjana on huonot kokemukset. Mikään ikäluokka ei ole yhdenmukainen joukko, vaan jokaisessa on loistavat ja vähemmän loistavat yksilöt ja väliin mahtuu moninainen joukko erilaista osaamista ja energiaa.
Osa 55-vuotta täyttäneistä ei ole huolehtinut työmarkkinarelevanssistaan ja osaamisensa ajantasaisuudesta. Palkkapyynnöt voivat olla korkeita. Toisaalta palkkaavat esihenkilöt voivat pelätä kokeneemman vievän heiltä työt.
Lue lisää ongelmaa taustoittavasta datasta ja analyyseistä →
Monen 55-vuotta täyttäneen odotetaan tarjoavan työpanostaan oman yrityksen kautta. Nykyjärjestelmässä yrittäjäksi ryhtyminen pitää sisällään suuria riskejä, joustot puuttuvat.
Iän kysyminen rekrytilanteessa on edelleen luvallista.
Tiettyjen tutkintojen osalta lain kirjain ei toimi. Tietyt tutkinnot jäävät huomiotta jatko-opintoihin ja julkisissa hauissa.
Uran loppuvaiheen työttömyyden aikana tulisi voida tehdä. vapaaehtoistyötä ja opiskella uran vaihtoa tai työpaikan saannin varmistamista varten.
Lue lisää 55 Rise and Shine –liikkeestä, tavoitteista ja ajamistaan asioista →
Ongelmavyyhti vaikuttaa 3 tasolla:
Ongelmavyyhti vaikuttaa 3 tasolla:
Yhteiskunta
Suomen kansantalous ja huoltosuhde eivät kestä vain 30 vuotta (25-55-vuotiaat) kestäviä työuria. Elämme pian 100-vuotiaiksi. Mikään tehokkuustaso ei mahdollista hyvinvointivaltiota, jos teemme töitä vain 30 % elämästämme ja olemme muiden elätettävänä 70% ajasta.
Yhteiskunta
Suomen kansantalous ja huoltosuhde eivät kestä vain 30 vuotta (25-55-vuotiaat) kestäviä työuria. Elämme pian 100-vuotiaiksi. Mikään tehokkuustaso ei mahdollista hyvinvointivaltiota, jos teemme töitä vain 30 % elämästämme ja olemme muiden elätettävänä 70% ajasta.
Yritykset
Pitkä kokemus tuo laajaa näkökulmaa. Tutkimusten mukaan ikädiversiteetti tuo tuottavuutta, yli 55-vuotiaat ovat motivoituneita, tuottavia, sitoutuneita ja luovia. Yritysten kilpailukyvystä jää merkittävä siivu saavuttamatta, jos 55-vuotiaiden panos jätetään hyödyntämättä.
Yritykset
Pitkä kokemus tuo laajaa näkökulmaa. Tutkimusten mukaan ikädiversiteetti tuo tuottavuutta, yli 55-vuotiaat ovat motivoituneita, tuottavia, sitoutuneita ja luovia. Yritysten kilpailukyvystä jää merkittävä siivu saavuttamatta, jos 55-vuotiaiden panos jätetään hyödyntämättä.
Yksilöt
Pitkä työttömyysputki ennen eläkkeelle siirtymistä luo merkityksettömyyden tunnetta ja varastaa urasta kerätyn ylpeyden. Työttömyys sairastuttaa. Yli 55-vuotiaiden jättäminen sohville makailemaan on kallista.
Yksilöt
Pitkä työttömyysputki ennen eläkkeelle siirtymistä luo merkityksettömyyden tunnetta ja varastaa urasta kerätyn ylpeyden. Työttömyys sairastuttaa. Yli 55-vuotiaiden jättäminen sohville makailemaan on kallista.
Yhteiskunta
Suomen kansantalous ja huoltosuhde eivät kestä vain 30 vuotta (25-55-vuotiaat) kestäviä työuria. Elämme pian 100-vuotiaiksi. Mikään tehokkuustaso ei mahdollista hyvinvointivaltiota, jos teemme töitä vain 30 % elämästämme ja olemme muiden elätettävänä 70% ajasta.
Yritykset
Pitkä kokemus tuo laajaa näkökulmaa. Tutkimusten mukaan ikädiversiteetti tuo tuottavuutta, yli 55-vuotiaat ovat motivoituneita, tuottavia, sitoutuneita ja luovia. Yritysten kilpailukyvystä jää merkittävä siivu saavuttamatta, jos 55-vuotiaiden panos jätetään hyödyntämättä.
Yksilöt
Pitkä työttömyysputki ennen eläkkeelle siirtymistä luo merkityksettömyyden tunnetta ja varastaa urasta kerätyn ylpeyden. Työttömyys sairastuttaa. Yli 55-vuotiaiden jättäminen sohville makailemaan on kallista.
Ongelmavyyhti vaikuttaa 3 tasolla:
Ongelmavyyhti vaikuttaa 3 tasolla:
Ongelmavyyhti vaikuttaa 3 tasolla:
Yhteiskunta
Suomen kansantalous ja huoltosuhde eivät kestä vain 30 vuotta (25-55-vuotiaat) kestäviä työuria. Elämme pian 100-vuotiaiksi. Mikään tehokkuustaso ei mahdollista hyvinvointivaltiota, jos teemme töitä vain 30 % elämästämme ja olemme muiden elätettävänä 70% ajasta.
Yritykset
Pitkä kokemus tuo laajaa näkökulmaa. Tutkimusten mukaan ikädiversiteetti tuo tuottavuutta, yli 55-vuotiaat ovat motivoituneita, tuottavia, sitoutuneita ja luovia. Yritysten kilpailukyvystä jää merkittävä siivu saavuttamatta, jos 55-vuotiaiden panos jätetään hyödyntämättä.
Yksilöt
Pitkä työttömyysputki ennen eläkkeelle siirtymistä luo merkityksettömyyden tunnetta ja varastaa urasta kerätyn ylpeyden. Työttömyys sairastuttaa. Yli 55-vuotiaiden jättäminen sohville makailemaan on kallista.
Lakimuutoksiakin tarvitaan.
Lakimuutoksiakin tarvitaan.
Lakimuutoksiakin tarvitaan.
Lakimuutoksiakin tarvitaan.
Lainsäädäntö on sinällään melko toimiva. Muun muassa eläkejärjestelmää on kehitetty vuosien varrella ikätasa-aroiseen suuntaan. Muutamia ongelma-alueita on silti tunnistettu:
Lainsäädäntö on sinällään melko toimiva. Muun muassa eläkejärjestelmää on kehitetty vuosien varrella ikätasa-aroiseen suuntaan. Muutamia ongelma-alueita on silti tunnistettu:
Lainsäädäntö on sinällään melko toimiva. Muun muassa eläkejärjestelmää on kehitetty vuosien varrella ikätasa-aroiseen suuntaan. Muutamia ongelma-alueita on silti tunnistettu:
Monen 55-vuotta täyttäneen odotetaan tarjoavan työpanostaan oman yrityksen kautta. Nykyjärjestelmässä yrittäjäksi ryhtyminen pitää sisällään suuria riskejä, joustot puuttuvat.
Iän kysyminen rekrytilanteessa on edelleen luvallista.
Tiettyjen tutkintojen osalta lain kirjain ei toimi. Tietyt tutkinnot jäävät huomiotta jatko-opintoihin ja julkisissa hauissa.
Uran loppuvaiheen työttömyyden aikana tulisi voida tehdä vapaaehtoistyötä ja opiskella uran vaihtoa tai työpaikan saannin varmistamista varten.
Lue lisää 55 Rise and Shine –liikkeestä, tavoitteista ja ajamistaan asioista →
Monen 55-vuotta täyttäneen odotetaan tarjoavan työpanostaan oman yrityksen kautta. Nykyjärjestelmässä yrittäjäksi ryhtyminen pitää sisällään suuria riskejä, joustot puuttuvat.
Iän kysyminen rekrytilanteessa on edelleen luvallista.
Tiettyjen tutkintojen osalta lain kirjain ei toimi. Tietyt tutkinnot jäävät huomiotta jatko-opintoihin ja julkisissa hauissa.
Uran loppuvaiheen työttömyyden aikana tulisi voida tehdä vapaaehtoistyötä ja opiskella uran vaihtoa tai työpaikan saannin varmistamista varten.
Lue lisää 55 Rise and Shine –liikkeestä, tavoitteista ja ajamistaan asioista →
Monen 55-vuotta täyttäneen odotetaan tarjoavan työpanostaan oman yrityksen kautta. Nykyjärjestelmässä yrittäjäksi ryhtyminen pitää sisällään suuria riskejä, joustot puuttuvat.
Iän kysyminen rekrytilanteessa on edelleen luvallista.
Tiettyjen tutkintojen osalta lain kirjain ei toimi. Tietyt tutkinnot jäävät huomiotta jatko-opintoihin ja julkisissa hauissa.
Uran loppuvaiheen työttömyyden aikana tulisi voida tehdä vapaaehtoistyötä ja opiskella uran vaihtoa tai työpaikan saannin varmistamista varten.
Lue lisää 55 Rise and Shine –liikkeestä, tavoitteista ja ajamistaan asioista →
Monen 55-vuotta täyttäneen odotetaan tarjoavan työpanostaan oman yrityksen kautta. Nykyjärjestelmässä yrittäjäksi ryhtyminen pitää sisällään suuria riskejä, joustot puuttuvat.
Iän kysyminen rekrytilanteessa on edelleen luvallista.
Tiettyjen tutkintojen osalta lain kirjain ei toimi. Tietyt tutkinnot jäävät huomiotta jatko-opintoihin ja julkisissa hauissa.
Uran loppuvaiheen työttömyyden aikana tulisi voida tehdä. vapaaehtoistyötä ja opiskella uran vaihtoa tai työpaikan saannin varmistamista varten.
Lue lisää 55 Rise and Shine –liikkeestä, tavoitteista ja ajamistaan asioista →
Työministeri Arto Satonen ikätasa-arvoa käsittelevän tapahtuman paneelissa 14.5.2024.
Työministeri Arto Satonen ikätasa-arvoa käsittelevän tapahtuman paneelissa 14.5.2024.